Friday, October 2, 2015

ဘုရားသခင္ရဲ႕ဖန္ဆင္းမႈကို လက္မခံခ်င္ရင္ေတာ့၊ ဒါဝင္ရဲ႕ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကို လက္ခံရပါလိမ့္မယ္။




ဘုရားသခင္ရဲ႕ဖန္ဆင္းမႈကို လက္မခံခ်င္ရင္ေတာ့၊ ဒါဝင္ရဲ႕ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကို လက္ခံရပါလိမ့္မယ္။
(၂၁ ရာစု ျမန္မာကဗ်ာလမ္းေၾကာင္းသစ္မ်ား)


နိဒါန္း

ေခတ္စမ္းစာေပလႈပ္ရွားမႈ(၁၉၃၀)၊ ေခတ္ေပၚစာေပလႈပ္ရွားမႈ(၁၉၇၀) တို႔ၿပီးေနာက္ ၂၁ ရာစု ျမန္မာကဗ်ာသစ္ လႈပ္ရွားမႈဟာ ဘာသာစကားကဗ်ာ(အယ္လ္ပီ) L=A=N=G=U=A=G=E Poetry မိတ္ဆက္ျခင္းနဲ႔ ၂၀၀၄ မွာ အစျပဳခဲ့ၿပီး ၂၀၀၅၊ ၂၀၀၆ မွာ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ျပန္႔ႏွံ႔လာခဲ့ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ၂၀၀၇ နီယိုေမာ္ဒန္ေၾကျငာစာတမ္း ထြက္ေပၚလာခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ကာလၾကာရွည္စြာၿငိမ္သက္ေနခဲ့တဲ့ ျမန္မာကဗ်ာေလာကဟာ အားၿပိဳင္မႈ၊ တိုးတိုက္မႈမ်ားနဲ႔ တစ္ေက်ာ့ ျပန္ လႈပ္ရွားသက္ဝင္လာခဲ့ပါတယ္။ ပင္မေရစီးျဖစ္ေနဆဲ ေခတ္ေပၚနဲ႔ အသစ္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အယ္လ္ပီ၊ ထိုမွတဖန္ အယ္လ္ပီနဲ႔ နီယိုေမာ္ဒန္ စသျဖင့္ အားစမ္းျငင္းခုန္မႈမ်ား၊ ကဗ်ာတိုက္ပြဲမ်ားဟာ စာမ်က္ႏွာေပၚမွာနဲ႔ စာမ်က္ႏွာျပင္ပမ်ားမွာ ပါ အရွိန္အျမင့္ဆံုးကာလလည္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ (ဆရာၿငိဏ္းေဝရဲ႕ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္လႈပ္ရွားမႈမ်ားကေတာ့ အဆိုပါ ႏွစ္ကာလမ်ားမွာပဲ စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေပမယ့္ ကဗ်ာျငင္းခုန္မႈမ်ား၊ အားၿပိဳင္မႈမ်ားနဲ႔ အနည္းငယ္ကင္းကြာေနခဲ့ၿပီး တစ္ဦး တည္းမာရသြန္ေျပးသလို ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။)

            သို႔ေသာ္လည္း ေနာက္သံုးႏွစ္အၾကာ အြန္လိုင္းအသံုးျပဳမႈ ပိုမိုတြင္က်ယ္လာတဲ့ ၂၀၁၀ ဝန္းက်င္ကာလမ်ားမွာ ေတာ့ ေခတ္ေပၚ၊ အယ္လ္ပီ၊ နီယိုေမာ္ဒန္ဆိုတဲ့ ၿပိဳင္ျမင္းသံုးေကာင္တည္းေျပးေနတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာေလာကဟာ တစ္မ်ဳိး တစ္ဖံုေျပာင္းလဲလာခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ဘေလာ့ဂ္ယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားလာၿပီးေနာက္ပိုင္း ဘေလာ့ဂါမ်ား၊ အြန္လိုင္းကဗ်ာေရး သူမ်ားသည္လည္း ေနရာအႏွံ႔၊ ကမာၻအႏွံ႔ကေန အလွ်ဳိအလွ်ဳိထြက္ေပၚလာခဲ့ၾကသလို အြန္လိုင္းနဲ႔အြန္ပရင့္ ျငင္းခံုခြဲျခားမႈ မ်ားလည္း ေပၚေပါက္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ထို႔အတူ လမ္းအိုေလး၊ ေတာေက်ာင္းဆရာ၊ ေကာင္းကင္၊ KONT3MPO3TRY၊ Burmese Poetry Foundation၊ +equals- (PEM sKoOl)၊ Neomodern Myanmar Poetry စတဲ့ ကဗ်ာဆိုင္ရာ ဘေလာ့ဂ္မ်ား၊ ဝက္ဘ္ဆိုက္မ်ားမွာလည္း အသစ္အသစ္ေသာ ကဗ်ာပို႔စ္မ်ား၊ ကဗ်ာေဆာင္းပါပို႔စ္မ်ား ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် တက္လာေနခဲ့ပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းလိုလိုမွာပဲ Facebook လူမႈကြန္ယက္ေပၚမွာလည္း ကဗ်ာေရးသူမ်ား အေၾကာင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ တစ္စတစ္စနဲ႔ မေရတြက္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ တိုးပြားမ်ားျပားလာခဲ့ပါတယ္။ ယင္းကာလကို အြန္လိုင္း-အြန္ပရင့္ခြဲျခားမႈ အျပင္းထန္ဆံုးကာလဟု သတ္မွတ္လို႔ရႏိုင္ေပမယ့္လည္း အြန္လိုင္းကဗ်ာေရးသူတခ်ဳိ႕ကို စာမ်က္ႏွာေပၚ မွာ ေတြ႔စျပဳေနရသလို စာမ်က္ႏွာေပၚမွာေနရာရၿပီးသား ကဗ်ာေရးသူမ်ားသည္လည္း အြန္လိုင္းကို စမ္းသပ္အသံုးျပဳ ေနခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ၂၁ ရာစု ျမန္မာကဗ်ာသစ္ လမ္းေၾကာင္းအတြက္ လမ္းစေပါင္းမ်ားစြာဟာ ၂၀၁၀ မွာ အေတာ္အတန္ ရုပ္လံုးေပၚစ ျပဳေနပါၿပီ။ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစား မ်ားအေနနဲ႔လည္း ယခင္ သံုး၊ ေလး မ်ဳိးတည္း ရွိေနရာကေန Post LANGUAGE Poetry၊ Conceptual Poetry၊ Flarf Poetry၊ Experimental Poetry၊ Cyber Poetry၊ Visual Poetry၊ Hybrid Poetry၊ Identity Poetry၊ Anti-Poetry၊ Digital Poetry စသျဖင့္ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားေပါင္းမ်ားစြာဟာ ႏွစ္သစ္ကူးမီးရွဴးမီးပန္းမ်ား ကဲ့သို႔ ေဖာင္းခနဲ လက္ခနဲ ခြဲျဖာ ထြက္ေပၚလာခဲ့ၾကပါတယ္။ အထက္ပါ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားမ်ားအားလံုးကို စုေပါင္းၿပီး ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ(Contemporary Poetry)ဟု အၾကမ္းအားျဖင့္ သတ္မွတ္လက္ခံခဲ့ၾကပါတယ္။

အမ်ဳိးအစားခြဲျခားေလ့လာျခင္း

၂၀၁၂ ခုႏွစ္ မတ္လ ကမာၻ႔ကဗ်ာေန႔အတြက္ေရးသားခဲ့တဲ့ ကဗ်ာဆရာ လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္ရဲ႕ “ကဗ်ာေႏြဦးေတာ္လွန္ေရး-ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာနိဒါန္း” ေဆာင္းပါးမွာေတာ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ေရးသားသူမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း အမ်ဳိးအစား ခြဲျခားခဲ့ဖူး ပါတယ္။

“ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာပထမမ်ိဳးဆက္အေနနဲ႔ ေဇယ်ာလင္း၊ ၿငိဏ္းေ၀၊ မိုးေ၀း၊ ၀င္းျမင့္၊ ခင္ေအာင္ေအး၊ လူဆန္း၊ ေမာင္ယုပိုင္၊ ငုအိမ္ထက္ျမက္၊ သည္ေမာ္ႏိုင္၊ ေမာင္ေဒး၊ ေအာင္ျပည့္စံုနဲ႔ အျခားကဗ်ာဆရာအနည္းငယ္ေတြ႕ရၿပီး ကာလအပိုင္းအျခားအေနနဲ႔ ၂၀၀၅ခုႏွစ္ေလာက္ကေန လက္ရွိအခ်ိန္ထိျဖစ္ပါတယ္။

ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဒုတိယမ်ိဳးဆက္ (A Group)မွာ PEMSKOOL .ORG၊ ကမ္းယံ၊ KZေက၊ လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္၊ ေမာင္ဖုန္းျမင့္၊ ေျမမႈန္လြင္၊ Zephyr၊ ေတာေက်ာင္းဆရာ၊ ဆူးခက္မင္း၊ သုေဏာ္စိုင္း၊ ဏီအဲ၀ိုင္၊ XY နဲ႔ အျခားကဗ်ာဆရာအနည္းငယ္ပါ၀င္ၾကၿပီး ကာလအပိုင္းအျခားအားျဖင့္ ၂၀၀၈ခုႏွစ္ အေစာပိုင္းကေန လက္ရွိအခ်ိန္ ထိ ျဖစ္ပါတယ္။

ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဒုတိယမ်ိဳးဆက္ရဲ႕ (B Group) မွာေတာ့ ဟံလင္း၊ ဇာတိ(အႏိၱမ)၊ ေမာင္ေနၿမဲ၊ ေမာေႏြ၊ ပန္းခ်ီ၊ သေကာင့္သား၊ ဖိုးခြား၊ NeLynn၊ ပန္ဒိုရာ၊ မယ္ေယြး၊ ခ်ိဳပိန္းေနာင္၊ ေသာတ၊ ေလာက၊ ညီဇံလွ၊ ရင္ခြင္ရွိန္း၊ ေအးခ်မ္း၊ စိမ္းခက္စိုး၊ ဇာတိ(ဖ်ာပံု)၊ သူရႆ၀ါ၊ ေဇာင္းလူ ၊ ေမာင္ရင္ညဳိနဲ႔ အျခားကဗ်ာဆရာတခ်ိဳ႕ကို ျမင္ပါတယ္။ ကာလအားျဖင့္ ၂၀၁၀ အေစာပိုင္း၀န္းက်င္ကေန လက္ရွိအခ်ိန္ထိျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဒုတိယမ်ိဳးဆက္(B Group)ရဲ႕ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသားသူေတြဟာ အျပတ္အလပ္မရွိေတာ့ဘဲ တစ္စပ္ဆက္ တည္း စီးဆင္းလာတဲ့ သေဘာကိုေတြ႕ရပါတယ္။ Xanthos၊ လင္းဇင္ေယာ္၊ ေတးခက္၊ ဇက္ကႀကိဳး၊ ေမာင္ျမတ္သူ၊ ေနေအဒီ၊ မြန္းသူအိမ္၊ ေနပိုင္ စတဲ့ စတဲ့ မေရမတြက္ႏိုင္တဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ(ဟန္)ေရးသားသူေတြကို အားရ စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ ေတြ႕လာရပါတယ္။ အခ်ိန္ ကာလအေနနဲ႔ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ကေန လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္”

            ၂၀၁၂ ဝန္းက်င္ကာလ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသားသူမ်ားကို အနီးစပ္ဆံုး အုပ္စုခြဲျပႏိုင္ခဲ့တယ္လို႔ သတ္မွတ္လို႔ရပါ တယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ၂၀၁၂ ကေန လက္ရွိ ၂၀၁၅ အထိ သံုးႏွစ္တာကာလအတြင္းမွာ အထက္ပါအုပ္စုခြဲျခားမႈဇယားဟာ ကဗ်ာဆက္မေရးေတာ့သူမ်ား၊ ဆက္လက္ေရးသားေနသူမ်ား၊ ေနာက္ထပ္အသစ္ေရးသားလာသူမ်ား (ဥပမာ - လူလန္း၊ နရနီ၊ ျဖဴႏွင္းေဖြး၊ ရွိန္ဝါ၊ နီနီ၊ ပိုင္ဥာဏ္၊ မားစ္၊ မွဴးေနဝန္း၊ နရီမင္းထက္၊ သူေဝး၊ ေအဖန္႔ဖန္႔၊ သားလူ၊ ေဏသစ္၊ စမ္၊ ေအသီနာ၊ မေသာက္၊ ယြန္းခက္မိုးႏွင့္ အျခားကဗ်ာေရးသူမ်ားစြာ)နဲ႔ ထပ္မံျဖည့္စြက္ဖို႔ လိုအပ္လာတယ္လို႔ ထင္ျမင္မိပါ တယ္။

            ထို႔ေၾကာင့္ ကဗ်ာေလ့လာသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ လက္ရွိ ၂၀၁၅ အထိ ေရးသားလာၾကတဲ့ ကဗ်ာသစ္ေရးသား သူမ်ားကို တူရာစုၿပီး ေအာက္ပါအတိုင္း လက္လွမ္းမီသေလာက္ အုပ္စုခြဲၿပီးေလ့လာၾကည့္မိပါတယ္။

အုပ္စု(၁) - ေခတ္ေပၚကဗ်ာျဖတ္သန္းမွဳသမိုင္းရွိခဲ့ေသာ ကဗ်ာသစ္ေရးသူမ်ား (အသက္ ၃၅ - ၅၀ ႏွစ္)
                  
(က) ေခတ္ေပၚကာလကို စာမ်က္ႏွာေပၚ၌ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကေသာ ကဗ်ာသစ္ေရးသူမ်ား
ေဇယ်ာလင္း၊ ၿငိဏ္းေဝ၊ ခင္ေအာင္ေအး၊ မိုးေဝး၊ လူဆန္း၊ ေမာင္ယုပိုင္၊ စိုင္းဝင္းျမင့္၊ ေအာင္ရင္ၿငိမ္း၊ လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္၊  နရနီ၊ လူလန္း၊ မင္းနဒီခ။
                  
(ခ) ေခတ္ေပၚကာလကို စာမ်က္ႏွာေပၚမျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ ကဗ်ာသစ္ေရးသူမ်ား
                   ေမာင္ေဒး၊ ေအာင္ျပည့္စံု၊ သည္ေမာ္ႏိုင္၊ ေအာင္ခင္ျမင့္။

အုပ္စု(၂) - ေခတ္ေပၚကဗ်ာျဖတ္သန္းမွဳမရွိခဲ့ေသာ ကဗ်ာအသစ္ေရးသားသူမ်ား (အသက္ ၃၅ ႏွစ္ေအာက္)
                  
(က) ဖလာ့ဖ္အေျချပဳမ်ဳိးဆက္ (Flarf based Generations)
                    PEM Skool
                  
(ခ) နီယိုေမာ္ဒန္အေျချပဳမ်ဳိးဆက္ (Neomodern based Generations)
ကိုသွ်ား၊ ခင္ဂ်ဴး၊ ဆူးရဲ၊ ဇက္ကႀကိဳး၊ ဘုန္းေနသြန္း၊ မင္းစိုးရာ၊ မိုဃ္းဇက္ေသာ္၊ မွဴးသစ္၊ ရင္ခြင္ရွိန္း၊ ရဲရင့္လမင္း၊ လင္းလက္တာရာ၊ သက္ၿငိမ္သစ္၊ သစၥာခ၊ သူရနီ၊ ေက်ာ္ဦး(လွိဳင္)၊ ေနေအဒီ၊ ေမာင္မိုးျမင့္၊ ေမာေႏြ၊ ေရႊကိုယ္နတ္(UCSM)၊ ေရႊဆက္၊ ေရႊၾကယ္မိုး၊ ေအာင္သက္ႏွင္း၊ ေအးခ်မ္း၊ ဝီရထက္ေနာင္။ (Neomodern Myanmar Poetry Blog မွ)

       (ဂ) ဟိုက္ဘရစ္ဒ္မ်ဳိးဆက္ (Hybrid Generations)
                   ေတာ္လွန္ေၾကာင္(၃-အုပ္)၊ ေည၊ ငါး

           (ဃ) ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ႏႊယ္မ်ဳိးဆက္ (Conceptual related Generations)
                   ေမာေႏြ၊ PEM Skool

            (အထက္ပါအုပ္စုခြဲျခားမႈကို ကဗ်ာဆိုင္ရာကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ား မည္သူမဆို အခ်ိန္မေရြး ေထာက္ျပျဖည့္စြက္ျပင္ဆင္ေပး ရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။)

            အုပ္စု(၁)၌ပါဝင္ေသာ ကဗ်ာေရးသူအမ်ားစုႏွင့္ ၄င္းတို႔၏ကဗ်ာမ်ားအေၾကာင္းကို ကဗ်ာေလ့လာသူ ကၽြမ္းက်င္ ပညာရွင္မ်ားမွ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာေရးသားခဲ့ၾကၿပီးျဖစ္၍လည္းေကာင္း၊ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အသက္အရြယ္ႏွင့္ တိုေတာင္းေသာ ျဖတ္သန္းမႈအရလည္းေကာင္း ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္(၂၀၁၀ ေနာက္ပိုင္းမ်ဳိးဆက္)ပါဝင္တဲ့ အုပ္စု(၂)ကို ပို၍အေလးေပးတင္ျပခြင့္ ျပဳေစခ်င္ပါတယ္။

၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ျမန္မာကဗ်ာသစ္မ်ား ျဖစ္ေပၚတိုးတက္လာမႈ

ဘာသာျပန္ကဗ်ာမ်ားကို အလြတ္သေဘာအရေလ့လာႏိုင္ရန္အတြက္ ဆရာေမာင္သာႏိုး၏ “ထင္းရွဴးပင္ရိပ္” ႏွင့္ “ေတာေမွာ္ရံုလမ္း” တို႔ကိုသာ အားကိုးခဲ့ရေသာေခတ္မွ Googling တစ္ခ်က္လုပ္လိုက္ရံုနဲ႔ ရွိတ္စပီးယားေတြ ေရာဘတ္ ဖေရာ့စ္ေတြ အထပ္လိုက္၊ ခ်ားဘန္းစတိုင္းေတြ ဂြ်န္အက္ရွ္ဘရီေတြ အထပ္လိုက္၊ ကက္နက္ဂိုးစမစ္ေတြ ခရစ္ရွန္ ေဘာ့ဘ္ေတြ အထပ္လိုက္က်လာတဲ့ေခတ္ကို ေရာက္ခဲ့ရာမွာေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာေလာကရဲ႕ စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ ေနရာရၿပီး သား ပင္မေရစီးကဗ်ာမ်ား၊ စာမ်က္ႏွာေပၚ စမ္းသပ္ထိုးေဖာက္ဖို႔ႀကိဳးစားေနတဲ့ ခ်ဲ႕ထြင္ကဗ်ာမ်ားနဲ႔၊ အြန္လိုင္းေပၚက အမ်ဳိး အစား မသတ္မွတ္ႏိုင္ေသးတဲ့ ကဗ်ာမ်ားဟာ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု၊ တစ္ဖြဲ႔နဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ေသြးတိုးစမ္းရာကေန တစ္မ်ဳိးနဲ႔တစ္မ်ဳိး ေပါင္းစပ္ၾကည့္ဖို႔ စတင္အားထုတ္လာၾကပါတယ္။ ရလဒ္အေနနဲ႔ ၂၀၁၀ ဝန္းက်င္မွာ “ကြန္နက္ရွင္” အစ၊ “လွလွႀကီး” အလယ္၊ “ေတာ္လွန္ေၾကာင္” အဆံုး ပံုမွန္ျမင္ေတြ႔ေနက် ပင္မေရစီးကဗ်ာမ်ားႏွင့္ မတူကြဲျပားေသာ ျမန္မာကဗ်ာသစ္တခ်ဳိ႕ ထြက္ ေပၚလာခဲ့ၾကပါတယ္။

            ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာေရးသားသူမ်ားအား ကဗ်ာစတင္ေရးသားျဖစ္ေစခဲ့ေသာ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္တဲ့အခါ အဓိကနဲ႔ အင္အားအမ်ားဆံုး အေၾကာင္းရင္းႀကီးတစ္ခုကေတာ့ ‘တာရာမင္းေဝ’ ျဖစ္ပါတယ္။ ရာခိုင္ႏႈန္းအားျဖင့္ ၆၀ - ၇၅% အထိ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ‘ေခတ္ေပၚကဗ်ာ’ ကို ဖတ္မိဖူးၿပီး ကဗ်ာေရးသားသူ အတန္အသင့္ရွိ ေပမယ့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ထဲထဲဝင္ဝင္ဖတ္ၿပီးမွ ကဗ်ာေရးသားသူကေတာ့ အလြန္ရွားပါတယ္။ (ကဗ်ာေရးသားရင္းမွ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားကို ျပန္လည္တူးဆြေလ့လာျခင္းကို မဆိုလိုပါ။) ရာႏႈန္းအားျဖင့္ ၂၀% ခန္႔ရွိႏိုင္ပါတယ္။ တာရာမင္းေဝ လည္း မဖတ္ဖူး၊ ေခတ္ေပၚကိုလည္း မသိခဲ့ေသာ ကဗ်ာေရးသားသူမ်ားကေတာ့ က်န္ရာခိုင္ႏႈန္းမ်ားအေနနဲ႔ ပါဝင္ေနႏိုင္ပါ တယ္။ သူတို႔ကေတာ့ အထက္ပါကဗ်ာေရးသူမ်ားရဲ႕ ကဗ်ာမ်ားကိုဖတ္မိၿပီး ကဗ်ာျပန္လည္ေရးသားခဲ့ၾကသူမ်ား ျဖစ္ေနႏိုင္ ပါတယ္။ မွန္းဆခ်က္မ်ားသာျဖစ္သျဖင့္ ရာခိုင္ႏႈန္းအတိအက်ရရွိႏိုင္ရန္အတြက္ စစ္တမ္းေကာက္ယူ ေလ့လာၾကည့္သင့္ပါ တယ္။

            ေရွ႕မ်ဳိးဆက္ေတြအတြက္ ထင္းရွဴးပင္ရိပ္နဲ႔ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၊ ေအာင္ခ်ိမ့္တို႔ဟာ ေခတ္ေပၚျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ တို႔မ်ဳိးဆက္ေတြအတြက္ တာရာမင္းေဝဟာ ေခတ္ေပၚျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ တစ္နည္းဆိုရရင္ ကဗ်ာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာဆရာစာရင္းမွာ တာရာမင္းေဝဟာ ခ်န္လွပ္ခံရေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ တာရာမင္းေဝနဲ႔ စတင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ထုနဲ႔ ထည္နဲ႔ အခိုင္အမာျဖစ္တည္ေနၿပီးျဖစ္တဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ႀကီးမားလြန္းေတာ့ မျမင္ႏိုင္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမွာ တာရာမင္းေဝရဲ႕ ထိပ္ထားေရအစခ်ီတဲ့ကဗ်ာေတြ၊ လူငယ္ဆန္တဲ့အေရးအသားေတြ၊ ဆန္းသစ္တဲ့စကားလံုးေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔တစ္သားတည္း ပူးဝင္စီးဆင္းခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္အေပၚမွာ တာရာမင္းေဝရဲ႕လႊမ္းမိုးမႈဟာ စကားေျပရယ္၊ ကဗ်ာရယ္လို႔ သီးသန္႔ကြဲျပား မေနခဲ့ပါ။ ‘မိုးေခါင္လို႔တီးတဲ့ ဗံုသံ’ ကလြဲလို႔ က်န္ကဗ်ာမ်ားဟာ သူ႔ဝတၳဳေတြထဲပါခဲ့တာေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကူးယူရြတ္ဆိုစြဲလမ္းခဲ့ၾကရတာပါ။ အဲဒီ အခ်ိန္က တာရာမင္းေဝရဲ႕အေရးအသားမွန္သမွ်ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ ကဗ်ာျဖစ္ေနခဲ့ရပါတယ္။ သူေရးခဲ့သေလာက္ ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ဘာေၾကာင့္အႀကီးအက်ယ္လႊမ္းမိုးခဲ့ရသလဲဆိုတာ စိတ္ဝင္စားစရာပါ။ ပမာဏအားျဖင့္သိပ္မမ်ားခဲ့ ေသာ တာရာမင္းေဝရဲ႕ေရးဟန္ေတြအတိုင္း အခုခ်ိန္အထိ မၿငီးေငြ႔ႏိုင္၊ မစြန္႔ပယ္ႏိုင္ေသးဘဲ ဆက္လက္ေရးသားေနသူေတြ လည္း (အထူးသျဖင့္ လူငယ္ေတြ) အမ်ားအျပား ရွိေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ ထို႔ေၾကာင့္ ‘တာရာမင္းေဝ ေခ်ာက္’ ဟုပင္ တခ်ဳိ႕က ေခၚေဝၚသံုးစြဲခဲ့ၾကပါတယ္။

ရုန္းထြက္ၾကျခင္း

            အဲဒီအခ်ိန္မွာ တာရာမင္းေဝနဲ႔ပဲ မတင္းတိမ္ႏိုင္ေတာ့တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ားဟာ ေခ်ာက္ထဲ က ခုန္ထြက္ဖို႔ ႀကိဳးစားလာၾကပါေတာ့တယ္။ တာရာမင္းေဝမဟုတ္ေသာ အျခားကဗ်ာမ်ား၊ ကဗ်ာေဗဒမ်ားကို စူးစမ္းၾကည့္ ၾကတဲ့အခါ အဲဒီအခ်ိန္က ျမန္မာကဗ်ာေလာကရဲ႕ အရွိန္အဟုန္ေကာင္းေနဆဲ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႔ ပင္မေရစီးကေန ခြဲထြက္ လာခဲ့ၾကတဲ့ အယ္လ္ပီနဲ႔ နီယိုေမာ္ဒန္တို႔ကို ေတြ႔ျမင္ခဲ့ရၿပီး မိမိႏွစ္သက္ရာကဗ်ာမ်ားကို ကူးေျပာင္းစမ္းသပ္ေရးသားၾက ျပန္ပါတယ္။ အမ်ားစုက ေဇယ်ာလင္းရဲ႕အယ္လ္ပီနဲ႔ ေအာင္ရင္ၿငိမ္းရဲ႕နီယိုေမာ္ဒန္ေရးဟန္မ်ားအတိုင္း ဆက္လက္ေရးသား ခဲ့ၾကပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ ၿငိဏ္းေဝရဲ႕ ‘ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္’ ကို ေတြ႔ရွိခဲ့ၾကေပမယ့္ ‘လူငယ္မ်ားအား ဖမ္းစားႏိုင္မႈ အားနည္းခဲ့ျခင္း’ ေၾကာင့္ လိုက္ပါေရးသားၾကသူမ်ား မရွိသေလာက္ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ၂၀၁၀ ဝန္းက်င္ကာလမ်ားမွာ ကဗ်ာ တစ္ပုဒ္ခ်င္းအေနနဲ႔ အယ္လ္ပီႏႊယ္ကဗ်ာမ်ား၊ နီယိုေမာ္ဒန္ႏႊယ္ကဗ်ာမ်ားကို ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ား စမ္းသပ္ေရးသားခဲ့ၾကေပမယ့္ သီးသန္႔စုစည္းမႈအေနနဲ႔ ပမ္စကူး (PEM sKoOl) မွ ေတေလ၊ လင္းရမၼာ၊ လင္းနီညိဳတို႔ရဲ႕ “(ဆိုးရြားစြာ) ‘ထိ’ ‘ခိုက္’ (ေစ) ‘ႏိုင္’ ပါသည္” တစ္အုပ္သာ ၂၀၁၀၊ ဇြန္လမွာ ထြက္လာႏိုင္ခဲ့ၿပီး အယ္လ္ပီႏႊယ္ကဗ်ာမ်ား အမ်ားဆံုးပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ၂၀၁၀ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းေလာက္မွာေတာ့ ပမ္စကူး+အျခားအြန္လိုင္းကဗ်ာေရးသူမ်ားနဲ႔ ေရွ႕မ်ဳိးဆက္မွ အယ္လ္ပီႏွင့္ အယ္လ္ပီႏႊယ္ကဗ်ာေရးသူမ်ား စုေပါင္းၿပီး “ကိုးဆယ့္တစ္” စုစည္းမႈတစ္အုပ္ E-book အေနနဲ႔ ထပ္မံထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၀-၂၀၁၁ အကူးအေျပာင္းကာလမွာေတာ့ အြန္လိုင္းကဗ်ာေရးသူမ်ား အင္တိုက္အားတိုက္ ပါဝင္ေရးသားခဲ့ထားၾကတဲ့ “ကြန္နက္ရွင္” ယူဂ်ီစုစည္းမႈ တစ္အုပ္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ားအၾကား လက္ဆင့္ကမ္း ပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့ျပန္ပါတယ္။

            အဲဒီေနာက္ပိုင္း ၂၀၁၁-၁၃ သံုးႏွစ္တာကာလအတြင္းမွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ကဗ်ာေရးသူမ်ားရဲ႕ ကဗ်ာ စုစည္းမႈမ်ားဟာ တစ္အုပ္ၿပီးတစ္အုပ္ ဆက္တိုက္ထြက္ေပၚလာၾကပါေတာ့တယ္။ ထင္ရွားတဲ့စုစည္းမႈမ်ားအေနနဲ႔ PEM sKoOl ရဲ႕ “လွလွႀကီး” (အယ္လ္ပီ၊ ပီအယ္လ္ပီႏွင့္ ဖလာ့ဖ္ႏႊယ္ကဗ်ာမ်ား)၊ “ေတာ္လွန္ေၾကာင္” စုစည္းမႈမ်ား (ဟိုက္ဘရစ္ ကဗ်ာမ်ား)၊ “ေခတ္ၿပိဳင္#7” (နီယိုေမာ္ဒန္ႏႊယ္ကဗ်ာမ်ား)၊ “ၿဂိဳလ္ပ်က္အမွတ္ ၂၀၁၃” (နီယိုေမာ္ဒန္ႏႊယ္ကဗ်ာမ်ား)၊ “ငါး” (ဟုိက္ဘရစ္ႏွင့္အျခားကဗ်ာမ်ား) စသျဖင့္ ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ E-book၊ ယူဂ်ီစုစည္းမႈမ်ားအေနနဲ႔လည္း မေရမတြက္ႏိုင္ ေလာက္ေအာင္ ထြက္ခဲ့ၾကပါေသးတယ္။ (ကြင္းစကြင္းပိတ္အတြင္းမွ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားသတ္မွတ္ျခင္းမွာ ကၽြန္ေတာ့္ပုဂၢလ အျမင္သက္သက္မွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။) ဒစ္ဂ်စ္တယ္ကဗ်ာ၊ အျမင္ကဗ်ာမ်ားအေနနဲ႔လည္း ဟံလင္းရဲ႕ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ကဗ်ာ မိတ္ဆက္ ဘာသာျပန္ေဆာင္းပါးမ်ားနဲ႔ Nelay၊ ညံလင္းတို႔ရဲ႕ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ကဗ်ာလက္ရာတခ်ဳိ႕ အြန္လိုင္းရပ္ဝန္းမွာ ထြက္ ေပၚလာခဲ့ၾကပါတယ္။

            ၂၀၁၃-၁၅ ကာလမ်ားမွာေတာ့ ရဲျမင့္သူစီစဥ္တဲ့ အြန္လိုင္းကဗ်ာေရးသူမ်ားရဲ႕ “ေတာ္လွန္ေၾကာင္” ကဗ်ာစုစည္းမႈ စာစဥ္မ်ား ဆက္တိုက္ထြက္လာခဲ့ၿပီး ကဗ်ာလႈပ္ရွားမႈမ်ား ပိုမိုအားေကာင္းလာခဲ့ပါတယ္။ PEM sKoOl မွ “ဆိတ္စည္း လွလွႀကီး” နဲ႔ သိုးထိန္း ရဲ႕ “ကိုးစာ” တို႔လည္း ယင္းကာလမ်ားမွာပဲ E-book အေနနဲ႔ ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ နီယိုေမာ္ဒန္ မ်ဳိးဆက္မ်ားအေနနဲ႔လည္း တစ္ဦးခ်င္း၊ တစ္ေယာက္ခ်င္း ေရးသားမႈမ်ား ရွိေနခဲ့ေပမယ့္ စုစည္းမႈ၊ လႈပ္ရွားမႈမ်ားအေနနဲ႔ ကေတာ့ က်ဲပါးသြားခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း နီယိုေမာ္ဒန္မ်ဳိးဆက္မ်ားဟု သတ္မွတ္ခံထားေသာ ကဗ်ာေရးသူ မ်ားကေတာ့ ယခင္ေရးသားေနက် ပံုစံမ်ားႏွင့္မတူေသာ၊ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲလာခဲ့ေသာ ကဗ်ာပံုစံမ်ားကို စမ္းသပ္ေရးသား လာခဲ့ၾကျပန္ပါတယ္။

            ၂၀၁၅ ႏွစ္စမွာေတာ့ “ေည” ဟာ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ႏွစ္ဘာသာနဲ႔၊ “ေည ဟာ အစြန္းေတြကိုခ်ဲ႕ဖို႔အားထုတ္ထားတဲ့ စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္” ဆိုတဲ့ ေမာင္ေဒးရဲ႕အမွာစာနဲ႔ ထူးျခားစြာထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၅ မွာပဲ ေနာက္ထပ္တစ္အုပ္ ထူးျခား စြာထြက္လာခဲ့တာကေတာ့ ေမာင္ယုပိုင္နဲ႔ ဖလာ့ဖ္အေျချပဳမ်ဳိးဆက္၊ နီယိုေမာ္ဒန္အေျချပဳမ်ဳိးဆက္၊ ဟိုက္ဘရစ္မ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ားနဲ႔ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ႏွစ္ေယာက္တြဲေရးသားၿပီး ဝါရင့္ကဗ်ာဆရာႀကီးမ်ားမွ ကဗ်ာေခါင္းစဥ္အမည္ေပး ထားၾကေသာ “Double Poetry Project” ပဲျဖစ္ပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ စာတမ္းနဲ႔မသက္ဆိုင္ေပမယ့္ အြန္လိုင္း၊ အြန္ပရင့္၊ ဝါရင့္၊ မ်ဳိးဆက္သစ္ ကဗ်ာဆရာေပါင္း ၄၂၉ ေယာက္ ပါဝင္ေရးသားခဲ့ၾကတဲ့ “ျမန္မာကဗ်ာ ၂၀၁၅” ကို ျမန္မာကဗ်ာသမိုင္း မွာ ကဗ်ာေရးသူဦးေရအမ်ားဆံုးပါဝင္ခဲ့တဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္အပ္ပါတယ္။)

            ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္အယူအဆမ်ားကို ဆရာေဇယ်ာလင္း ေဆာင္းပါးတခ်ဳိ႕ေရးသားၿပီး ဘာသာျပန္မိတ္ဆက္ေပးခဲ့ ေပမယ့္ ျမန္မာကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာ ပထမမ်ဳိးဆက္အေနနဲ႔ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာမ်ား၊ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ စာအုပ္ စာတမ္းမ်ားကို တစ္စိုက္မတ္မတ္ေရးသားလာခဲ့သူ ဆရာၿငိဏ္းေဝကိုသာ သတ္မွတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ထို႔အတူပဲ ျမန္မာ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ဳိးဆက္ဟာ ‘ေမာေႏြ’ လို႔ဆိုရင္လည္း မွားႏိုင္မယ္မထင္ပါ။ (PEM sKoOl အေနနဲ႔ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ လႈပ္ရွားမႈမ်ားရွိခဲ့ေပမယ့္ တစ္ဖက္မွာလည္း ဖလာ့ဖ္လႈပ္ရွားမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနရတာေၾကာင့္ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ဘက္မွာ အားေလ်ာ့ေနခဲ့ရပါတယ္။) သို႔ေသာ္လည္း ေမာေႏြရဲ႕ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာမ်ားဟာ ၿငိဏ္းေဝရဲ႕ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ကေန တိုက္ရက္ဆင္းသက္လာျခင္းမဟုတ္ခဲ့သလို ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ အယူအဆမ်ား တိုက္ရိုက္လႊမ္းမိုးျခင္းလည္း ရွိမေနခဲ့ေၾကာင္း ၂၀၁၅ မွာထြက္လာခဲ့တဲ့ “ေမာေႏြရွင္းတမ္း” မွာ ေတြ႔ရႏိုင္ ပါတယ္။ သည္လိုဆို ေမာေႏြရဲ႕ ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ဟာ ဘယ္ကေန ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲၿပီး ထြက္ေပၚလာခဲ့သလဲဆိုတာ စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းေနပါတယ္။ အျဖစ္ႏိုင္ဆံုးနဲ႔ အနီးစပ္ဆံုး (ေအာင္ရင္ၿငိမ္းရဲ႕ နီယိုေမာ္ဒန္ေဆာင္းပါးတစ္ခုမွာလည္း ပါရွိခဲ့ဖူးသလို) မွန္းဆၾကည့္ရရင္ ‘နီယိုေမာ္ဒန္အေျချပဳကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္’ ပဲလား။ ဒါမွမဟုတ္ နီယိုေမာ္ဒန္မ်ဳိးကြဲ(၁၀)မ်ဳိး ထဲက ‘ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္-နီယိုေမာ္ဒန္’ ပဲလားဆိုတာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ (ကြန္ဆက္ပ္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာကို ယေန႔အထိ လိုက္ပါေရးသားသူ နည္းပါးေနရျခင္းမွာ ‘Uncreative’ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို နားလည္မႈလြဲေနျခင္းေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။)

ကဗ်ာအီေဗာ္လူးရွင္း

            ဆရာေဇယ်ာလင္းက ကဗ်ာဟာ ‘ရိုင္ဇုမ္း’ ေတြလို အဘက္ဘက္ကို အခက္အလက္ခြဲျဖာၿပီး ျပန္႔ပြားလာတယ္လို႔ ေဆာင္းပါးေတြမွာ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ ကဗ်ာေလာကတစ္ခုလံုးအတြက္ဆိုပါက အဆိုပါအယူအဆဟာ မွန္ကန္ေနေပမယ့္ ကဗ်ာေရးသူ တစ္ေယာက္ခ်င္းစီအတြက္ဆိုရင္ေတာ့ ‘ရိုင္ဇုမ္းသီအိုရီ’ ထက္ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲလာတဲ့ ‘အီေဗာ္လူးရွင္း သီအိုရီ’ က ပိုမိုသင့္ေတာ္တယ္လို႔ ထင္မိပါတယ္။     

            ၂၁ ရာစု ျမန္မာကဗ်ာလမ္းေၾကာင္းသစ္မ်ား ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာျခင္းကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ ျပန္လွန္ သံုးသပ္ၾကည့္ရပါက ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာမွ အယ္လ္ပီစတင္ခြဲထြက္လာခဲ့ျခင္းဟာ အဓိကအေၾကာင္းအရင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနခဲ့သလို နီယိုေမာ္ဒန္ေၾကျငာစာတမ္းနဲ႔ လႈပ္ရွားမႈမ်ားဟာလည္း ကဗ်ာလမ္းေၾကာင္းသစ္သမိုင္းမွာ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့လို႔ မရေသာ အေၾကာင္းတရားတစ္ခုအျဖစ္ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ ထို႔အျပင္ အယ္လ္ပီ-နီယိုေမာ္ဒန္ ထိခတ္တိုးတိုက္မႈမ်ားေၾကာင့္ အသစ္အသစ္ေသာ ကဗ်ာေဗဒမ်ား၊ ကဗ်ာေရးသူမ်ား၊ ကဗ်ာမ်ား အေျမာက္အျမား ထြက္ေပၚလာခဲ့ျခင္းကိုလည္း ယခု ၂၀၁၅ မွာ ေတြ႔ျမင္ေနႏိုင္ပါၿပီ။ အေရအတြက္ကေန အရည္အေသြးကို ကူးေျပာင္းလာႏိုင္ဖို႔ကေတာ့ (သင္ရိုးမျပည့္စံုတဲ့/ တကၠသိုလ္မရွိတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာေလာကအတြက္) ကဗ်ာေရးသူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ကဗ်ာလုပ္အားနဲ႔ ကဗ်ာဝါယမစိုက္ထုတ္မႈ အေပၚမွာပဲ မူတည္ေနပါေတာ့တယ္။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာမွ အယ္လ္ပီစတင္ခြဲထြက္ၿပီး (၂၀၀၅ မွ ၂၀၁၀) ငါးႏွစ္တာကာလအတြင္း ျမန္မာကဗ်ာဖြံ႔ထြား လာပံုနဲ႔ ေနာက္ပိုင္း (၂၀၁၀ မွ ၂၀၁၅) ငါးႏွစ္တာကာလအတြင္း ျမန္မာကဗ်ာဖြံ႔ထြားလာပံုျခင္း ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ပါက ေနာက္ပိုင္းငါးႏွစ္၌ သိသာစြာဖြံ႔ထြားလာခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ ထို႔အျပင္ ကဗ်ာေရးသူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ကဗ်ာမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ပါကလည္း အယ္လ္ပီ/နီယိုေမာ္ဒန္ လႈပ္ရွားမႈမ်ား၌ပါဝင္ခဲ့ေသာ ေရွ႕မ်ဳိးဆက္ကဗ်ာေရးသူမ်ား၏ ကဗ်ာမ်ား သာမက ေနာက္ပိုင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ကဗ်ာေရးသူမ်ား၏ ကဗ်ာမ်ားတြင္ပါ ‘ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲလာမႈ’ မ်ားကို ေတြ႔ရွိႏိုင္ ပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ျဖတ္သန္းမႈမ်ားေသာ ေရွ႕မ်ဳိးဆက္ကဗ်ာေရးသူမ်ား၏ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲလာမႈမ်ားက ပိုမိုထင္ရွား ေနပါတယ္။ ဥပမာ - ေဇယ်ာလင္း၊ ခင္ေအာင္ေအး၊ မိုးေဝး၊ လူဆန္း၊ ေမာင္ယုပိုင္၊ လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္၊ ခိုင္ၿမဲေက်ာ္စြာ၊ လူလန္း။ (ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝခဲ့ၿပီးေသာ စာအုပ္မ်ားအေပၚမူတည္၍ သတ္မွတ္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။) ေနာက္ပိုင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ား၏ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲလာမႈမ်ားကိုေတာ့ ယခု ၂၀၁၅ မွ ေနာက္ငါးႏွစ္တာကာလအတြင္း၌ ပိုမို ထင္ရွားစြာ ေတြ႔ျမင္လာႏိုင္ဖြယ္ ရွိေနပါတယ္။
           
            အႏွစ္ခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ယေန႔(၂၀၁၅)အထိ ျမန္မာကဗ်ာကို ေရးသားေနၾက/ေရးသားေနဆဲ ျမန္မာကဗ်ာေရးသူမ်ားကို ေအာက္ပါ အတိုင္း အဓိကမ်ဳိးဆက္ႀကီး(၄)ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ ၄င္းတို႔မွာ -
            (၁) ေခတ္ေပၚမွ ဆင္းသက္ေျပာင္းလဲလာေသာ မ်ဳိးဆက္မ်ား
            (၂) အယ္လ္ပီမွ ဆင္းသက္ေျပာင္းလဲလာေသာ မ်ဳိးဆက္မ်ား
            (၃) နီယိုေမာ္ဒန္မွ ဆင္းသက္ေျပာင္းလဲလာေသာ မ်ဳိးဆက္မ်ား
            (၄) ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္မွ ဆင္းသက္ေျပာင္းလဲလာေသာ မ်ဳိးဆက္မ်ား          
ပဲျဖစ္ၾကပါတယ္။
(သို႔ေသာ္လည္း ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ အမ်ဳိးအစားခြဲျခားရန္ခက္ခဲေသာေၾကာင့္ ေအာက္ပါကဗ်ာေရးသူမ်ားကိုေတာ့ ခၽြင္းခ်က္အေနနဲ႔ ထားခ်င္ပါတယ္။ ေမာင္ေဒး၊ ေအာင္ျပည့္စံု၊ သည္ေမာ္ႏိုင္၊ ေအာင္ခင္ျမင့္။)

စိန္ေခၚမႈမ်ား

            အသစ္တစ္ခုျဖစ္ေပၚလာရျခင္းအတြက္ ပင္မအေၾကာင္းအရင္းတစ္ခုမွာ ‘အေဟာင္းကိုၿငီးေငြ႔လာျခင္း’ ပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ ေရွ႕မ်ဳိးဆက္အတြက္ ေခတ္ေပၚကိုၿငီးေငြ႔လာျခင္းဟာ ပင္မအေၾကာင္းအရင္းျဖစ္ခဲ့သလို ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ အတြက္ တာရာမင္းေဝကိုၿငီးေငြ႔လာျခင္းဟာ ပင္မအေၾကာင္းအရင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ သည္ေနရာမွာ ေရွ႕မ်ဳိးဆက္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ မတူညီတဲ့အခ်က္တစ္ခုက အင္တာနက္၊ နည္းပညာ၊ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း စသည္တို႔ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ဟာ အရာရာကို အခ်ိန္တိုအတြင္းမွာပဲ ၿငီးေငြ႔လြယ္၊ ရိုးအီလြယ္လာၾကျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဆိုပါ ‘ၿငီးေငြ႔လြယ္ျခင္းစိန္ေခၚမႈ’ ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ရဲ႕ (ကဗ်ာ)ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္မ်ား၊ အသစ္အသစ္ကို ရွာေဖြလိုျခင္း မ်ားဟာ အခ်ိန္တိုအတြင္း၌ ျဖစ္ပ်က္ေနရသျဖင့္ မ်ဥ္းတစ္ေျပးတည္းအေရြ႕မ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ ခုန္ခုန္ၿပီးေရြ႕ေနရေသာ အေရြ႕ မ်ဳိးမွာ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္မ်ားစြာနဲ႔ ႀကံဳေတြ႔လာၾကရပါတယ္။ အားနည္းခ်က္က အခုန္ျမန္ရျခင္းေၾကာင့္ အေရးႀကီးေသာအစိတ္အပိုင္းတခ်ဳိ႕ က်န္ရစ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး အားသာခ်က္ကေတာ့ အျမန္ခုန္ရျခင္းေၾကာင့္ အသစ္အသစ္မ်ား အခ်ိန္တိုအတြင္း ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚလာျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သည္ေနရာမွာ တစ္ခုတင္ျပလိုတာက ‘ေခတ္ေပၚကိုမသိျခင္း’ ဟာ ႀကီးမားတဲ့ျပစ္မႈတစ္ခု မဟုတ္ေတာ့သလို ‘ေခတ္ေပၚကိုသိျခင္း’ ဟာလည္း မျဖစ္မေနလိုအပ္တဲ့၊ မျဖစ္မေနျဖည့္ဆည္း ရမယ့္အရာတစ္ခု (ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္အတြက္) မဟုတ္ေတာ့တဲ့အေၾကာင္းပါ။ (ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ ရာခိုင္ႏႈန္း အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေခတ္ေပၚနဲ႔စတင္ခဲ့ျခင္းမဟုတ္ေၾကာင္းကိုလည္း အထက္မွာတင္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။) ဒါဟာ ေခတ္ေပၚကို ပစ္ပယ္ျခင္း/ ဆန္႔က်င္ျခင္းမဟုတ္ေၾကာင္းနဲ႔ အရွိန္အဟုန္နဲ႔ တိုးတိုက္စီးဆင္းလာတဲ့ ေခတ္ရဲ႕လိုအပ္ခ်က္ အရသာျဖစ္ေၾကာင္း နားလည္ေပးေစခ်င္ပါတယ္။ ျမန္မာကဗ်ာမွာ ‘ျမကန္သာ၊ ေတာင္က်ေခ်ာင္းေတး’ ကေန ‘နားနားၿပီး ေျပာ’ အထိဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ကဗ်ာေရးသူမ်ားအတြက္ ျပန္လည္ေလ့လာရမယ့္ သင္ခန္းစာမ်ားအေနနဲ႔ ရွိေနဆဲ ပါ။

            ေနာက္ထပ္ႀကံဳေတြ႔ရႏိုင္တဲ့ စိန္ေခၚမႈတစ္ခုကေတာ့ ‘ပင္မေရစီးဆန္လာႏိုင္ျခင္း’ ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစား သစ္တစ္ခု ေပၚေပါက္လာတဲ့အခါ ယင္းကဗ်ာသစ္ပံုစံအတိုင္း ဝိုင္းဝန္းေရးသားၾကျခင္းေၾကာင့္ အသစ္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ကဗ်ာ သစ္ကိုယ္တိုင္ ‘ပင္မေရစီး’ ျဖစ္လာႏိုင္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရွ႕မ်ဳိးဆက္နဲ႔ ေနာက္မ်ဳိးဆက္နားလည္မႈလြဲျခင္း၊ အြန္လိုင္း-အြန္ပရင့္ အျငင္းပြားျခင္း၊ အားၿပိဳင္ျခင္းျပႆနာမ်ားကလည္း အျခားစိန္ေခၚမႈမ်ားအေနနဲ႔ ဆက္လက္ရွိေနႏိုင္ပါေသးတယ္။ ထို႔အျပင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာေရးသူမ်ားရဲ႕ကဗ်ာမ်ား ဘာသာျပန္ရခက္ခဲျခင္း၊ ဘာသာျပန္ဆိုမႈနည္းပါးေနျခင္း ဟာလည္း အားနည္းခ်က္တစ္ခုလို႔ ျမင္မိပါတယ္။ (ဘာသာျပန္ဆိုရလြယ္ကူေအာင္ ကဗ်ာေရးေစလိုရင္း မဟုတ္ပါ။)

            ေနာက္ဆံုး စိန္ေခၚမႈတစ္ခုကေတာ့  အသစ္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ကဗ်ာမ်ားရဲ႕အရည္အေသြးပဲျဖစ္ပါတယ္။ “အသစ္ ေပၚလာတဲ့/ အသစ္ေရးၾကတဲ့ကဗ်ာတိုင္း ေကာင္းၾကသလား” ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ အသစ္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ကဗ်ာ ေတြရဲ႕ ေကာင္းျခင္း/မေကာင္းျခင္း အရည္အေသြးစံခ်ိန္မ်ားကေတာ့ ကဗ်ာကိုဖန္တီးတဲ့ ကဗ်ာေရးသူေတြရဲ႕ ဖန္တီးႏိုင္မႈ စြမ္းရည္ေပၚမွာ မူတည္ေနႏိုင္သလို ကဗ်ာဖတ္သူရဲ႕ လက္ခံႏိုင္မႈ/လက္မခံႏိုင္မႈနဲ႔ တိုင္းတာၾကည့္ၾကတဲ့ စံႏႈန္းမ်ားအေပၚ မွာလည္း မူတည္ေနႏိုင္ပါတယ္။

နိဂံုး

            ဤစာတမ္းငယ္ဟာ ၂၁ ရာစု ျမန္မာကဗ်ာလမ္းေၾကာင္းသစ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာမႈကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေလ့လာၿပီး အတတ္ႏိုင္ဆံုး ၿခံဳငံုမိေအာင္ေရးသားထားျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားစြာရွိေနေသးေၾကာင္း ဝန္ခံေျပာၾကားရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။


လင္းဇင္ေယာ္
၂၀၁၅၊ စက္တင္ဘာ။

ကိုးကား -

၁။ ေဇယ်ာလင္း - ေခတ္ေပၚ၊ ေခတ္ၿပိဳင္ႏွင့္ ၂၁ ရာစု ျမန္မာကဗ်ာရႈခင္း (၂၀၀၉)
၂။ ပန္ဒိုရာ - ျမန္မာဘေလာ့ဂ္မ်ား ဘယ္ဆီဘယ္ဝယ္ ဘယ္ပံုဘယ္ႏွယ္ ၁၊၂၊၃
၃။ ေမာင္ေဒး - ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ၊ ဘာသာစကားကဗ်ာနဲ႔ ယေန႔ျမန္မာကဗ်ာဆိုင္ရာျပႆနာမ်ား
၄။ လင္းနီညိဳ - ဦးဦးထိန္းသို႔ေပးစာမ်ား (၂၀၁၁)
၅။ လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္ - ကဗ်ာေႏြဦးေတာ္လွန္ေရး (၂၀၁၂)
၆။ လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္ - ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာလြန္သံုးသပ္ခ်က္ (၂၀၁၂)
၇။ ေအာင္ရင္ၿငိမ္း - နီယိုေမာ္ဒန္ေၾကျငာစာတမ္း (၂၀၀၇)
၈။ Myanmar Online Poetry Seminar (MOPS) မွ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား


ေနာက္ဆက္တြဲ

 

ေခတ္ေပၚေနာက္ပိုင္း ျမန္မာကဗ်ာ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲလာပံု


           

No comments:

Post a Comment